Naar en in noord Thailand

26 februari 2014 - Wiang Tai, Thailand

Als je een mail wilt wanneer ik een nieuw verhaal post moet je even je emailadres hier rechts invullen ✌️✌️

Zo inmiddels heb ik alweer een week erop zitten. Ik moet zeggen dat alles inmiddels al aardig went! Ik snap eindelijk dat mensen zo verschrikkelijk enthousiast zijn over het reizen. Het is echt zo heerlijk om zonder concreet plan op stap te gaan. Zoals, mijn eerste echte reisdag na de avond stappen op khao san road, vanaf Bangkok via Ayutthaya naar Chang Mai. Het eerste stukje was een kilometer of 75 met een mini-van, kosten €1,50! Eenmaal gedropt op het busstation bedacht ik me dat ik helemaal niks gepland had en niet verder kwam dan, dat er hier mooie tempels zouden moeten zijn. Geen idee waar ik was, opzoek gegaan naar een internet cafétje. Met de verse informatie vol goede moed de deur uit rechts, weg volgen tot de rivier, brug zoeken en daar zou het treinstation zijn. Want dan had ik alvast mijn ticket voor de nachttrein en kon ik gerust op pad. Achteraf bleek dat de trein vol zat, dus ik had geluk!!! Maarja de route die ik had klopte voor geen kante of ik had de huidige plek compleet verkeerd begrepen. Maar ook dat is raar want het werd aangewezen op de kaart. Naja na anderhalf uur beetje rond gezworven te hebben uiteindelijk toch bij het treinstation mijn ticket gekocht. Vervolgens met de taxi naar maar 1 tempel gegaan want het was al wat laat en na die gezien te hebben (meer een vervallen hoop steen) was het wel mooi geweest. Restaurantje met wifi opgezocht, een beetje ontspannen, even skypen met het thuis front en op 19.45 de nacht trein ingestapt. Na een paar minuten werden de stoelen direct weggeklapt en maakte plaats voor bedden. Ik was gesloopt dus viel gelijk in slaap, maar echt ontspannen slapen was het niet.

Rond een uurtje of half negen aankomst in Chang Mai. Ik had van Anika een bekende uit den haag enkel de naam van het hostel gekregen. Maar wat bleek ik moest naar Chang mai inn en niet naar het luxe chang mai Hotel. Maar leg dat maar eens uit aan een taxi chauffeur. Naja uiteindelijk na op 3 plekken geweest te zijn besloten uit te stappen en een café met wifi op te zoeken. Zo vrij snel achter het adres gekomen en kon ik even heerlijk een paar uur bij slapen. Eind van de middag het centrum ingegaan met anika en een nog ex-collega van haar, Anouk. Zaterdagmiddag wordt het centrum volledig afgezet voor de saterday night market. Daar hebben we een beetje rond gebanjerd en gelijk maar toegegeven en een echte weide katoenen broek gekocht zoals een echte backpacker. Zit best chill eigenlijk, ook met deze temperaturen 30+!! Het was trouwens nog vreemd op de markt. Spontaan stond iedereen stil en werd er van alles door de straat speakers geschreeuwd. Zelfs Anouk had dit nog nooit gezien, voor ons was het erg lastig om niet te lachen. Het leek wel een soort flash mop ofzo. 'S avonds gezamenlijk de stad in gegaan en zelfs een reggae bar bezocht. Waar een soort van gerelaxt en gedanst te gelijk wordt, erg leuk. Niet te laat naar huis voor, ja echt waar, de kook cursus morgen.

'S ochtends dus vroeg opgehaald voor een rondleiding over de lokale markt. Uitleg over allerlei groentes, rijst soorten en het maken van kokos melk vooral alle ingrediënten die we die dag zouden gaan gebruiken in de gerechten (kokosnoot soep met kip, gefrituurde noodels met groente en varken, rode curry, gefrituurde paddestoelen met groente, papaya salade en gestoomde banaan cake). Na bereiding mochten we elk gerecht gelijk opeten dus echt trek in avond eten was er niet. Gefrituurd betekent hier trouwens in een beetje olie gebakken in een grote wok pan, op hoog vuur. 'S avonds kwam Eloi (Spanjaard) een eerdere reisgenoot van Anika bij ons hostel voor een kaart spelletje.

Het hostel was op mijn aankomst dag erg leeg gelopen. Dus maar vast naar Pai gegaan want nu kon ik met Eloi en Anika mee en kom ik later wel terug voor olifanten en mooie tempels. Dus de mini-van naar Pai gepakt! Iedereen heeft gelijk over dit dorp! Alles is zo verschrikkelijk gemoedelijk!! Vanaf moment het moment dat we het busje uit stapte voelde we er ons thuis. Super geluk ook met het hostel, zonder reservering kregen we de laatste plekjes. Hapje eten, rondje sfeer proeven gedaan en gelijk m'n jungle hike voor overmorgen geboekt. Terug gekomen was het plan even relaxen en blogjes schrijven. Echter ging dit niet door want er was live muziek en iedereen verzamelende voor wat zingen en kaartspelletjes. Enorm gezellig, beetje hippie achtige sfeertje.

Vandaag hebben we een scootertje gehuurd en zijn gaan toeren maar er n uitzichtpunt, waterval en hete waterbronnen. Aangezien we echt een bagger scooter hadden en anika om 17uur de bus terug naar Chang mai neemt, de heet water bronnen overgeslagen. Bij de waterval beetje gezwommen en paar keer van de glijbaan gegaan. De glijbaan kan je zien als het pad in de rotsten uitgeslepen door het water. Maar eerlijk is eerlijk ik denk dat dit mijn eerste natuurlijke glijbaan was (klopt dat mams?).

Verder vanavond meer chilling bij het hostel en morgen om 9uur dus drie dagen de jungle in!!

1. Anneke:
    26 februari 2014
    Hoi Jesper, wat een heerlijke verhalen allemaal. Fijn dat je je er al helemaal thuis voelt. Ik wens je alvast heel veel plezier met je trekking!!!!
    We horen wel hoe het is geweest!!!
  2. Anneke:
    Hoi Jesper,
    Alweer van die fantastische verhalen! Ook fijn dat je je er al helemaal thuis voelt. Geniet er maar lekker van en alvast heel veel plezier in de jungle. We wachten met spanning je volgende reisverhaal af!!
    Groetjes, Anneke
  3. Els:
    26 februari 2014
    Ja, hoor dat klopt. Er is vast geen door mensenhanden gemaakte glijbaan - hoe hoog, stijl of avontuurlijk ook - die het haalt bij zo'n natuurlijke glijpartij in de natuur. Lekker blijven genieten.
    Gaaf dat je ons zo op de hoogte houdt. We genieten met je mee.
  4. Shelley:
    26 februari 2014
    Klinkt supergoed allemaal Jesper!!=) enjoyy! xx
  5. Oma Ans:
    27 februari 2014
    Geweldig wat een belevenissen weer allemaal. Maar dat je geniet staat als een paal boven water. Ben zeer benieuwd naar de jungle-verhalen. Geweldig dat we zo mee kunnen genieten.
  6. Gré Ledderhof:
    27 februari 2014
    Van het begin tot het eind lees ook dit verhaal weer met veel plezier wat een een eindeloze trip ben je aan het maken,en nou
    de jungle in.
    Heel veel plezier nog.
    Gré.
  7. George & Barbara:
    28 februari 2014
    Leuke verhalen Jesper! Geniet er van. Groetjes G&B
  8. Jaap, Yvonne en Djoeke:
    3 maart 2014
    Hey Jesper, fijn om weer wat van je te horen, wat een leuke verhalen, wat heb je al veel gedaan en gezien. Het is gaaf om te lezen dat je het zo leuk vindt om niet te plannen. Heel veel plezier en lekker blijven genieten, knuffel